«Σου έχω ένα ωραίο θέμα από την Τζια», μου μήνυσε ο καλός φίλος της στήλης Βύρων Ρηγινός. O αδελφός του, Νίκος, έχει ένα από τα εκπληκτικότερα καΐκια στο Αιγαίο, τη «Φανερωμένη», και γνωρίζουν και οι δύο από πρώτο χέρι το πάθος μου για τα σκαριά. «Πριν από λίγες ημέρες, εκεί που καθόμουν στο μπαλκόνι του εξοχικού μου, που βλέπει στον κόλπο του Κούνδουρου, είδαμε ένα ιστιοφόρο να κινδυνεύει, καθώς έμπαζε νερά. Μάλιστα, ο καπετάνιος το προσάραξε πάνω σε μια ξέρα για να το σώσει». Μέχρι εδώ όλα καλά. Πολλά σκάφη κινδυνεύουν κάθε θέρος και κάποια καταλήγουν στον πάτο της θάλασσας.

Όμως το σκαρί που είδε o Ρηγινός δεν ήταν όποιο κι όποιο. Έχει ιδιαίτερη ιστορία, με αποκορύφωμα την εμφάνισή του στην ταινία «Μάμα μία». (Ήταν το πλεούμενο που έφερε στο νησί τον Κόλιν Φερθ, τον Πιρς Μπρόσναν και τον Στέλαν Σκάρσγκαρντ). Εκτός από το πέρασμά του από τη μεγάλη οθόνη, που το έκανε διεθνώς διάσημο, το «TaiMoShan» φαίνεται ότι είναι σκαρωμένο για περιπέτειες και έχουν γραφτεί βιβλία για χάρη του. Το νήμα αρχίζει να ξετυλίγεται το 1932. Στο Χονγκ Κονγκ, πέντε αξιωματικοί του Βρετανικού Ναυτικού παρήγγειλαν τη ναυπήγηση ενός γρήγορου και καλοφτιαγμένου σκάφους στο ναυπηγείο Whampoa. Είχαν αποφασίσει να επιστρέψουν στην Αγγλία διά θαλάσσης, καλύπτοντας 16.000 ναυτικά μίλια μέχρι τα πάτρια. Για να κατεβάσουν τον προϋπολογισμό, δεν συμπεριελήφθη μηχανή – ούτε τουαλέτα.

Το σκαρί, δεμένο με ιμάντες, κατά τη διαδικασία ανάκτησής του.

Η θαλαμηγός, μήκους 54 ποδών (περίπου 16,5 μέτρα), πήρε το όνομά της από την υψηλότερη κορυφή του Χονγκ Κονγκ και φτιάχθηκε από τικ. Οι τολμηροί Βρετανοί έκαναν όντως το ταξίδι περνώντας από τις θάλασσες της Ιαπωνίας και από εκεί στην Καλιφόρνια, στον Παναμά και στον Ατλαντικό. Πολλά χρόνια μετά τον επικίνδυνο πλουν, έγινε γνωστό ότι σκοπός τους δεν ήταν η αναψυχή, αλλά η κατασκοπεία των Ιαπώνων. Μάλιστα, οι πληροφορίες που συνέλεξαν είχαν μεγάλη σπουδαιότητα, όπως αποδείχθηκε στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ενας από τους αξιωματικούς, ο Μάρτιν Σέργουντ, είχε γράψει και βιβλίο για την περιπέτειά τους.


Οι πρωταγωνιστές της ταινίας «Μάμα μία» και το σκάφος.

Αργότερα, το σκάφος πουλήθηκε στην Ενωση Ιστιοπλοΐας του Βρετανικού Ναυτικού και το 1964 αγοράστηκε από τον μηχανικό Ιαν Μπάουλερ. Χρησιμοποιήθηκε το 2008 στην ταινία και πολλοί το έχουν δει αγκυροβολημένο στο Μικρολίμανο. Πάντως γλίτωσε στο τσακ από τα χειρότερα χάρη στην πρόνοια του καπετάνιου, που είναι Τούρκος και ονομάζεται Αλτάν Σαράκογλου. Αν και έμεινε αρκετές ώρες στην ξέρα, να το δέρνει η θάλασσα και ο αέρας, άντεξε. Και όταν σηκώθηκε με ειδικό γερανό, φάνηκε ότι η καρίνα ήταν άθικτη: το πρόβλημα ήταν μηχανικής φύσης.

kathimerini.gr

loading...