Κορονοϊός: Το πρόβλημα με τις μετακινήσεις τουριστών εξελίσσεται σε σπαζοκεφαλιά όχι μόνο για την ελληνική κυβέρνηση, αλλά για όλη την Ευρώπη. Ήδη ξένοι αξιωματούχοι και ηγέτες εκφράζουν τις επιφυλάξεις τους για το πώς θα διασφαλιστεί η υγειονομική ασφάλεια το καλοκαίρι.

Οι δηλώσεις του Γάλλου πρωθυπουργού Έντουαρντ Φίλιπ την Κυριακή ότι οι Γάλλοι δεν είναι πιθανό να ταξιδέψουν στο εξωτερικό φέτος και ότι «δεν θα είναι φρόνιμο να υπολογίζουμε σε διακοπές στο εξωτερικό», αλλά και οι προ 10ημέρου συστάσεις της Γερμανίδας προέδρου της Κομισιόν Ούρσουλα Φον Ντερ Λαιεν προς τους Ευρωπαίους πολίτες να μην κλείσουν ακόμη διακοπές φέτος, απλώς δείχνουν ξεκάθαρα το κλίμα που επικρατεί.

Oι υπουργοί Εξωτερικών Γαλλίας, Γερμανίας και ο υπουργός Μεταφορών της Βρετανίας, δηλαδή των τριών πρώτων χωρών σε τουριστική πελατεία της Ελλάδας με συνολικό ποσοστό της τάξης του 35% του τουρισμού, προχώρησαν σε δηλώσεις αποτροπής τυχόν πρόθεσης των πολιτών τους για διακοπές εκτός των χωρών τους!

«Να μην τρέφουν μεγάλες ελπίδες για διακοπές στο εξωτερικό το προσεχές διάστημα» απαίτησε από τους Γερμανούς πολίτες, ΥΠΕΞ της Γερμανίας, Χάικο Μάας,

Αλλά και ο υπουργός Μεταφορών της Βρετανίας, Γκραντ Σεπς, προχώρησε σε μία δυσοίωνη δήλωση προς τους Βρετανούς πολίτες: «Δεν θα έκανα κρατήσεις για καλοκαιρινές διακοπές στην παρούσα φάση. Ας το αφήσουμε για την ώρα».

Αξίζει να σημειωθεί πως μεταξύ των 31 εκατ. τουριστών που ήρθαν πέρυσι στην Ελλάδα, περίπου το 21% ήταν ηλικιωμένοι, ο οποίοι είναι και αυτοί που αφήνουν και τα περισσότερα έσοδα. Αυτό το target group, δεν υπάρχει φέτος. Αν υπολογιστεί ότι το 15% των τουριστών που επισκέπτονται την Ελλάδα είναι Γερμανοί και από αυτούς το 40% συνταξιούχοι και άνω των 60 ετών, αντιλαμβάνεται κανείς ένα πρώτο μέγεθος απωλειών.

Άλλωστε, όπως σημειώνουν οι ειδικοί, Ιταλοί, Ισπανοί και Γάλλοι θα υποστηρίξουν φέτος το δικό τους προϊόν. Τις δικές τους… θάλασσες. Είναι το ελάχιστο (και το πλέον αυτονόητο) που μπορούν να κάνουν για τη χώρα τους. Έτσι, μοναδική ελπίδα για την Ελλάδα είναι ο… βαλκανικός τουρισμός. Τα Βαλκάνια δεν έχουν χτυπηθεί από τον κοροναϊό παρά ελάχιστα, ενώ είναι χώρες που δεν έχουν θάλασσα, ούτε το κλίμα της Ελλάδας.

Επίσης, φέτος θα υπάρξει αποφυγή – κατά το δυνατόν – των αεροπορικών μετακινήσεων λόγω των κινδύνων που ενέχει ο συγχρωτισμός. Άρα οι οδικές μετακινήσεις θα κερδίσουν έδαφος καθώς θεωρούνται πιο ασφαλείς από πλευράς κινδύνων μετάδοσης του ιού.

Σ’ αυτό το πλαίσιο, η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα και την προοπτική να κερδίσει σημαντικό τμήμα από τη βαλκανική αγορά, όπου πέρυσι έλκυσε περίπου 10 εκατ. οδικές αφίξεις. Βεβαίως, οι τουρίστες από τα Βαλκάνια δεν θεωρούνται μεγάλου εισοδηματικού εκτοπίσματος και σε καμιά περίπτωση δεν συγκρίνονται με «καλούς» τουρίστες από τις ΗΠΑ ή την Κίνα. Συνάμα, συνήθως οι… οδικοί τουρίστες και κυρίως οι τουρίστες από τα Βαλκάνια, πολύ συχνά φέρνουν «εφόδια» (τρόφιμα και ποτά) μαζί τους, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τις καταναλώσεις που κάνουν στα καταλύματα που καταφεύγουν. Σε κάθε περίπτωση όμως, σε μια τέτοια συγκυρία, μπορούν να δώσουν κάποια πνοή, σε κάποιες επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας, της ευρύτερης Χαλκιδικής κ.λπ.

Για άλλη μια φορά βέβαια πρέπει να τονίσουμε ότι η ανθρώπινη ζωή είναι μέγιστη προτεραιότητα, μεγαλύτερη από τους αριθμούς και τα κέρδη. Η συζήτηση που γίνεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τα λεγόμενα ιατρικά διαβατήρια κινείται σε λάθος κατεύθυνση. Αν για παράδειγμα πρόκειται για έναν Γερμανό επισκέπτη, αυτό το τεστ θα γίνεται στη Γερμανία προτού έλθει στην Ελλάδα. Στην Ελλάδα, τον πρώτο λόγο στο μέτωπο των τεστ θα έχει ο ΕΟΔΥ, όπως αναφέρθηκε.

Ποιος όμως μπορεί να αποκλείσει ότι ο Γερμανός επισκέπτης μπορεί να είναι αρνητικός στην αρχή και να εμφανίσει τα συμπτώματα εντός της Ελλάδας;

Και τότε τι θα γίνει; Θα αρχίσουν πάλι οι μαζικές καραντίνες εντός Ελλάδας και εν μέσω τουριστικής περιόδου ή μήπως θα αφήσουμε να εξαπλωθεί ο ιός, επειδή πρέπει να αυξηθεί το ΑΕΠ;

Η ευθύνη μιας τέτοιας απόφασης είναι πολύ βαριά.

Η Ελλάδα διατηρεί το πλεονέκτημα της ασφαλούς υγειονομικής χώρας στη Μεσόγειο, στοιχείο ιδιαίτερα θετικό, και αυτό πρέπει να διατηρηθεί πάση θυσία.

Πρακτικά ο έλεγχος των τουριστών στα αεροδρόμια είναι ουτοπία και παραπλάνηση αφού είναι γνωστό ότι πολλά άτομα εμφανίζουν τα συμπτώματα αρκετές ημέρες μετά.

O μεγάλος πονοκέφαλος είναι το ενδεχόμενο να υπάρξει διασπορά του κορονοϊού από τους επισκέπτες της χώρας δεν είναι σενάριο επιστημονικής φαντασίας, το αντίθετο.

Όπως έχουμε επισημάνει και σε προηγούμενη αρθρογραφία, η ελληνική πολιτεία μπορεί πολύ εύκολα να δώσει κίνητρα για τον εσωτερικό – εγχώριο τουρισμό.

Να δημιουργήσει επιδοτούμενα προγράμματα τουρισμού για Έλληνες. Να προχωρήσει σε μείωση του φόρου διαμονής, αλλά και παρεμβάσεις στον ΦΠΑ των μεταφορών.

Απλά πράγματα που θα ενισχύσουν την οικονομία, θα ρολάρουν το χρήμα στην αγορά και θα επεκτείνουν με μεγαλύτερη ασφάλεια την τουριστική περίοδο.

loading...