Διαβάστε την αποστομωτική απάντηση του κ. Σολάρη Νικόλαου, βάζοντας στη θέση τους, όσους προσπαθούν, να κάνουν κακό στο νησί μέσω ανυπόστατων και ατεκμηρίωτων δημοσιευμάτων.
 
 
Ένας Λαογράφος όταν αυτό που κάνει 48 Χρόνια το πονά, το αγαπά και το σέβεται δεν κάνει λάθος. Ψάξτε να βρείτε την Λάθος κίνηση.
 
 
Αποφεύγω να δίνω απαντήσεις σε ορισμένα δημοσιεύματα αλλά τώρα δεν μπορώ, να μην απαντήσω. Κάποτε είχα παίξει ένα θέατρο οι Γερμανοί ξανάρχονται. Εγώ έκανα τον ρόλο του ηθοποιού Μαλούχου. Κάθε τόσο έλεγα, Για να βάλουμε τα πράγματα στην θέση τους ρε παιδιά…
 
Ακριβώς το ίδιο θα πω και τώρα ,να βάλουμε τα πράγματα στην θέση τους ρε παιδιά για τα Ζεϊμπέκια.
 
Ο Λαογράφος το ξέρω πολύ καλά ότι πρέπει να ψάχνει πολύ και να συγκεντρώνει στοιχεία. Αυτό κάνω εδώ και 45 χρόνια. Είχα την μεγάλη τύχη οι γονείς μου να είναι γέννημα θρέμμα Απανωσυριανοί.
 
Επίσης είχα την τύχη να έχω την ίδια τρέλα με τον πατέρα μου, έχω ασχοληθεί αποκλειστικά με τα έθιμα της Άνω Σύρου και μάλιστα στο αρχείο του, που βρήκα ανέφερε Λαογραφικά έθιμα της Άνω Σύρου για έκδοση βιβλίου, το οποίο δεν πρόλαβε να εκδώσει.
 
Επίσης να ενημερώσω ότι βρήκα στοιχεία και από αρκετά βιβλία που έχω στο Αρχείο μου. Όπως του Μάρκου Βαμβακάρη, η αυτοβιογραφία , Του Θωμά Κοροβίνη, Οι Ζεϊμπέκοι της Μικράς Ασίας ,οι Ζεϊμπέκ του Ι. Σιδερη ,από το βιβλίο του Μάνεση, ο Κύκλος του χρόνου , Τα Ζεϊμπέκια του Πέτρου Καμπάνη , Γυμνές αναμνήσεις του π. Γεώργιου Πρίντεζη και ένα προσωπικό χειρόγραφο που έδωσε αποκλειστικά σε μένα ο κ. Αυγουστίνος Παλαιολόγος ο οποίος είχε ασχοληθεί με λαογραφικά έθιμα της Σύρου.
 
Φυσικά δεν στηρίχτηκα αποκλειστικά στα βιβλία αλλά έκανα προσωπική επίσκεψη σε παλιούς Απανωσυριανούς( που είχαν ντυθεί Ζεϊμπέκια ) και με επισκέψεις και τρεις και τέσσερις φορές στον καθένα όταν έβρισκα διαφορές μεταξύ τους για να ξεκαθαρίσω το κάθε σημείο.
 
Ορισμένους από τους ανθρώπους που επισκέφθηκα και βιντεοσκόπησα ήταν, ο Σίρκοβιτς Μαρίνος , Μακρυωνίτης Πέτρος (Μανούσος ), Λεονάρδος Γάδ , Κάποιος Πρίντεζης, Κάποιος Καράκιας ( Παρατσούκλι), Ο Βαφέας , Λεονάρδος Ρούσσος (Λιλής) και ο Χαλαβαζής Αντώνης (Κάππος) τον οποίο έχει τραβήξει η ΕΤ 1 το 1983 στο μαγαζί του Ξανθομάλη όπου ήμουν και εγώ ντυμένος Ζεϊμπέκης.
 
Για να βάλουμε τα πράγματα στην θέση τους. Ουδέποτε είπα ότι τα Ζειμπέκια, ήταν έθιμο μόνο της Άνω Σύρου. Και διευκρινίζω σε δημοσιεύματα πολλές φορές ότι γίνονταν τα Ζεϊμπέκια και στην Ερμούπολη και αναφέρω λεπτομέρειες. Απλώς πάντα διευκρίνιζα ότι εγώ αναβιώνω το έθιμο όπως γίνονταν στην Άνω Σύρο.
 
Για να βάλουμε τα πράγματα στην θέση τους. Μία έρευνα είναι πιο αποτελεσματική όταν έχεις μαρτυρίες από άτομα που είχαν ντυθεί Ζεϊμπέκια και δεν βασίστηκα αποκλειστικά στα βιβλία που έχω και ούτε σε μαρτυρίες ανθρώπων που δεν είχαν ντυθεί Ζεϊμπέκια.
 
Για να βάλουμε τα πράγματα στην θέση τους. Ουδέποτε τα Ζεϊμπέκια της Άνω Σύρου πήγαιναν στα Λαζαρέτα και είμαι κατηγορηματικός για αυτό.
 
Για να βάλουμε τα πράγματα στην θέση τους. Δεν είχαν καμία ανάμειξη τα Ζεϊμπέκια της Άνω Σύρου με της Ερμούπολης. Δεν είχαν κατέβει ποτέ στην Ερμούπολη.
 
Για να βάλουμε τα πράγματα στην θέση τους. Συμφωνώ ότι τα Ζεϊμπέκια ήρθαν από την Μικρά Ασία και ξεκίνησαν στην Σύρο περίπου το 1821 και σταμάτησαν το 1920 στην πλατεία μετά από απαγόρευση της αστυνομίας μετά από αιματηρές συμπλοκές (Βενιζελικοί – Βασιλικοί).
 
Για να βάλουμε τα πράγματα στην θέση τους. Όταν έκανα την έρευνα σε όλους ρωτούσα αν τα Ζεϊμπέκια ξεκίνησαν από την Άνω Σύρο ή από την Ερμούπολη. Όλοι μου απαντούσαν δεν ξέρω , έτσι θα βρήκαμε από τους γονείς μας. Άλλωστε στο βιβλίο του ο Βαμβακάρης αναφέρει : ( Σελ. 61) Μέσα στην Σύρα άρχισαν. Τώρα στην Απάνω Χώρα, στην κάτω, δεν ξέρω.
 
Για να βάλουμε τα πράγματα στην θέση τους. Έχω συμμετάσχει σε δύο σεμινάρια έρευνας, καταγραφής, απομαγνητοφώνησης , στοιχειοθέτησης, αρχειοθέτησης λαογραφικού υλικού.
 
Για να βάλουμε τα πράγματα στην θέση τους. Είναι κρίμα τα δύο τελευταία χρόνια να ανακινούν κάποιοι το θέμα των Ζεϊμπεκιών δεν ξέρω για ποιο λόγο χωρίς να τολμούν να με πιάσουν και να μου ζητήσουν εξηγήσεις, αν πράγματι έτσι γίνονταν τα Ζεϊμπέκια. Δεν ξέρω που αποσκοπούν. Το μόνο σίγουρο είναι ότι κάνουν κακό για την Σύρο. Θα έρθει τώρα ο επισκέπτης και θα ψάχνει να βρει πια είναι τα Ζεϊμπέκια που θα δούμε του Σολάρη ; ή του άλλου;
 
Δυστυχώς δεν ξέρω για πιο λόγο γίνονται αυτά , το μόνο σίγουρο είναι ότι βγάζουμε τα μάτια μας μόνοι μας.
Τα Ζεϊμπέκια γίνονται εδώ 37 χρόνια, τώρα τα δύο τελευταία χρόνια βρήκαν τα λάθη;
 
Για να βάλουμε τα πράγματα στην θέση τους. Τα Ζεϊμπέκια και γενικά τα έθιμά μας δεν χωρίζονται σε χρώματα και παρατάξεις. Ξεκίνησα τα Ζεϊμπέκια επι Δημαρχίας Πάπιτση και συνέχισα με Σαλάχα , Ξαγοράρη Φώτη και μετά με τον ενιαίο Δήμο με Δεκαβάλα , Μαραγκό και τώρα με Λειβαδάρα.
 
Προτείνω λοιπόν αφού κόπτεστε για τα Ζεϊμπέκια να οργανώσετε του χρόνου τα Ζεϊμπέκια των τριών ομάδων στην Ερμούπολη και εγώ της Άνω Σύρου. Έτσι θα είμαστε και πιο σωστοί διότι έτσι γίνονταν παλιά. Του Χρόνου λοιπόν θα περιμένω την καθαρά Δευτέρα τα Ζεϊμπέκια της Ερμούπολης στα Λαζαρέτα.
 
Και για να βάλουμε τα πράγματα στην θέση τους: Δείτε ένα μέρος από την Συνέντευξη που πήρα το 1983 στο 89χρονο τότε Κάπο.
Με σεβασμό στην ΠΑΡΆΔΟΣΗ
Σολάρης Νίκος

loading...