Στα δικαστήρια η πλοιοκτήτρια εταιρεία και οι ασφαλιστές του SEA DIAMOND

0
Sea Diamond

Στα δικαστήρια, για την προσβολή της προκήρυξης της Δημόσιας Αρχής Λιμένος (ΔΑΛ) που αφορά στο διαγωνισμό για την ανέλκυση του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond από τον βυθό της καλντέρας στη Σαντορίνη, αναμένεται να προσφύγει η πλοιοκτήτρια εταιρεία όπως και οι ασφαλιστές του πλοίου, όπως ανέφεραν σχετικά συνήγοροι και των δύο πλευρών στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

υπενθυμίζεται ότι η ΔΑΛ με σχετική προκήρυξή της στις 9/12/2019, έχει ανακοινώσει για τη Δευτέρα 20/1/2020, ώρα 15:00, επαναληπτικό ανοικτό δημόσιο μειοδοτικό διαγωνισμό, με σφραγισμένες προσφορές για την ανέλκυση και απομάκρυνση του ναυαγίου, ύψους 350 εκατ. ευρώ + ΦΠΑ (από 50 εκατ. που ήταν ο προηγούμενος, άγονος διαγωνισμός).

Σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης, το σύνολο της δαπάνης θα καταλογισθεί στην πλοιοκτήτρια του ναυαγίου εταιρεία (σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 2 του νόμου 2881/2001), η οποία υποχρεούται να την προκαταβάλει. Η ΔΑΛ επικαλείται, μεταξύ άλλων, σχετική έκθεση του Πολυτεχνείου Κρήτης το 2016 που αναφέρει ότι “Το ναυάγιο του Sea Diamond αποτελεί μία σημαντική περιβαλλοντική απειλή για το θαλάσσιο περιβάλλον της Καλντέρας της Σαντορίνης”, καθώς και την πραγματογνωμοσύνη που έγινε το καλοκαίρι του 2019 κατόπιν αιτήματος του Τριμελούς Εφετείου Πειραιά που αναφέρει ότι “Ως βέλτιστη λύση (από περιβαλλοντικής απόψεως) προκρίνεται η ολική ανέλκυση του σκάφους. Η τελευταία κατόπτευση του ναυαγίου (Ιούλιος 2019) μέσω της χρήσης του ROV της εταιρείας Planet Blue κατέδειξε ότι το ναυάγιο του Sea Diamond ευρίσκεται σε εξαιρετική κατάσταση γεγονός το οποίο ενισχύει την ως άνω αναφερόμενη επιλογή”.

Η πλευρά της πλοιοκτήτριας και ασφαλιστικής εταιρείας στηρίζεται στις τελευταίες εκθέσεις του ΕΛΚΕΘΕ, όπου αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι “το γενικό συμπέρασμα που προκύπτει από τις μετρήσεις που καλύπτουν τη χρονική περίοδο των 12 ετών από το ατύχημα είναι ότι δεν υπάρχουν εμφανείς επιπτώσεις από το ναυάγιο στο θαλάσσιο οικοσύστημα της περιοχής. Παρόλο που το βυθισμένο κρουαζιερόπλοιο περιέχει κάποια ρυπογόνα φορτία που καταλήγουν στη θαλάσσια περιοχή της καλντέρας, τα αποτελέσματα των μετρήσεων δείχνουν ότι ο ρυθμός απελευθέρωσής τους στο θαλάσσιο περιβάλλον είναι τέτοιος ώστε δεν έχει επηρεαστεί η ποιότητά του. Οι συγκεντρώσεις τυχόν ρυπογόνων στοιχείων στο θαλασσινό νερό και στα ιζήματα παραμένουν μικρές και φυσιολογικές, ενώ και οι βιοκοινωνίες των θαλάσσιων οργανισμών παραμένουν υγιέστατες. Θεωρείται δε ότι είναι χρήσιμη η συνέχιση των μετρήσεων με έμφαση στη λεπτομερέστερη μελέτη τυχόν φαινομένων βιοσυσσώρευσης.” Βασίζονται επίσης, όπως μεταφέρει το ΑΠΕ, σε “δικαστικές αποφάσεις του Ποινικού Δικαστηρίου που έχουν εκδοθεί και έχουν κρίνει αμετάκλητα ότι η ανέλκυση του ναυαγίου δεν είναι εφικτή”.

Εκ μέρους της Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την ανέλκυση του Sea Diamond, ο κος Λουκάς Λυγνός αμφισβήτησε την ύπαρξη τέτοιων δικαστικών αποφάσεων, αφενός γιατί τα ποινικά δικαστήρια δεν έχουν αρμοδιότητα να αποφασίζουν περί ανέλκυσης ή όχι, και δεδομένου ότι το Αστικό Εφετείο Πειραιά πρόσφατα διέταξε πραγματογνωμοσύνη για την απόδειξη του εφικτού της ανέλκυσης. Όπως δήλωσε στο Atlantea η αντίδραση αυτή ήταν μάλλον αναμενόμενη, αφού ο τελευταίος διαγωνισμός για την ανέλκυση του πλοίου φαίνεται πως έχει ενδιαφερόμενους, και θέλουν να καθυστερήσουν τη διαδικασία. Ταυτόχρονα θεωρεί πως στις μετρήσεις του ΕΛΚΕΘΕ αποκρύπτεται το πώς θα μεταβληθεί ο ρυθμός απελευθέρωσης των ρυπογόνων ουσιών που περιέχει το ναυάγιο και ποιο θα είναι το αποτέλεσμα που θα επιφέρει η αναπόφευκτη διάβρωση του ναυαγίου στα επόμενα χρόνια. “Ίσως διότι κανένας από όσους πληρώνουν για τις μετρήσεις αυτές δεν ενδιαφέρεται για το τι θα συμβεί στο μέλλον στο μοναδικό οικοσύστημα της καλντέρας της Σαντορίνης” πρόσθεσε ο κος  Λυγνός, επισημαίνοντας ότι απόφαση του 2016 από τον Άρειο Πάγο βασίστηκε στις μελέτες του Πολυτεχνείου Κρήτης και όχι του ΕΛΚΕΘΕ.

“Από τη στιγμή που έχουμε στα χέρια μας την απόφαση του ΣτΕ, με την οποία κηρύχθηκε παράνομη η σιωπηρή άρνηση της πολιτείας να κινήσει τις διαδικασίες για την ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond (σ.σ. πριν την προκήρυξη διαγωνισμών από τη ΔΑΛ) εμείς θα συνεχίζουμε να πιέζουμε προς πάσα κατεύθυνση”, συμπλήρωσε.

Με πληροφορίες από το ΑΠΕ-ΜΠΕ