Ερμούπολη: Οι δύο όψεις της δημοτικής συγκοινωνίας – Κοινωνικό αγαθό ή ανταποδοτική υπηρεσία;

0

Η λειτουργία της δημοτικής συγκοινωνίας (αστική συγκοινωνία) στην Ερμούπολη είναι μια υπόθεση καίριας σημασίας που απασχολεί την εκάστοτε διοίκηση του Δήμου, αλλά και το τοπικό επιβατικό κοινό.

Έχοντας συμπληρώσει 15 συναπτά έτη από την ίδρυσή της, η δημοτική συγκοινωνία αποτελεί ένα προνόμιο και μέσο μετακίνησης για κάθε πολίτη, ο οποίος έχει τη δυνατότητα να κινηθεί χωρίς οικονομική επιβάρυνση χρησιμοποιώντας τα προγραμματισμένα δρομολόγια.

Η προσφερόμενη δωρεάν μετακίνηση η οποία παρέχεται με τη μορφή «κοινωνικής υπηρεσίας», είναι γνωστό ότι ζημιώνει το Δήμο με κάποιες εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, οι οποίες σήμερα ξεπερνούν τις 400.000 ευρώ, ενώ στο παρελθόν το ποσό ήταν ακόμη μεγαλύτερο, αγγίζοντας έως και τις 600.000 ευρώ σε ετήσια βάση.

Με τον πάροδο το χρόνου, ωριμάζει όλο και περισσότερο η ιδέα για μια μορφή ανταποδοτικής λειτουργίας της δημοτικής συγκοινωνίας και την επιβολή μικρού κόμιστρου προς τους επιβάτες, μέτρο το οποίο μπορεί να συμβάλει στην επίτευξη δυο στόχων. Αφενός, στη μείωση της οικονομικής ζημιάς του Δήμου και αφετέρου, στον περιορισμό του αθέμιτου χαρακτήρα ανταγωνιστικότητας απέναντι σε άλλους κλάδους συγκοινωνιακού έργου.

Η επιβολή εισιτηρίου στα mini bus υπήρξε στη σκέψη όλων των προηγούμενων δημοτικών αρχών, αλλά ποτέ δεν εφαρμόστηκε, για πολιτικούς, αλλά και πρακτικούς λόγους, καθώς για να λειτουργήσει ένα τέτοιο σύστημα, προαπαιτεί τη συγκρότηση ενός καλά οργανωμένου σχεδίου.

Στις μέρες μας, περίπου οι μισοί Δήμοι της χώρας οι οποίοι διαθέτουν δημοτική συγκοινωνία, παρέχουν δωρεάν δρομολόγια στους δημότες, ωστόσο, στους τουριστικούς Δήμους το ποσοστό είναι μικρότερο.

Στην Ερμούπολη, η δωρεάν αστική συγκοινωνία, λειτουργεί, ως ένα βαθμό, και “αντισταθμιστικά”, απέναντι στο σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα και στη μεγάλη έλλειψη χώρων στάθμευσης που παρουσιάζεται στο κέντρο της πόλης. Στον αντίποδα, κανείς δε μπορεί να ελέγξει την υπερχρήση έως κατάχρηση των mini bus από μερίδα δημοτών, ενώ θεωρείται οξύμωρο, οι επισκέπτες που έρχονται στην Σύρο και ξοδεύουν αρκετά χρήματα σε εισιτήρια, διαμονή και λοιπά έξοδα, να μη δίνουν ούτε σεντ για τις μετακινήσεις τους με τα δημοτικά λεωφορεία.

Η άλλη όψη του νομίσματος συνδέει τη δημοτική συγκοινωνία με τα  κοινωνικά αγαθά που παρέχονται σε μια σύγχρονη κοινωνία. Τα mini bus καταξιώθηκαν και έγιναν βίωμα στη συνείδηση του επιβατικού κοινού, σχεδόν από το αρχικό διάστημα λειτουργία τους, κάτι που διατηρείται αναλλοίωτο στην πορεία του χρόνου, έστω κι αν για κάποιους θεωρείται είδος πολυτελείας.

Μέχρι σήμερα, όταν τα θετικά και τα αρνητικά μπαίνουν στη ζυγαριά, επικρατεί η λογική της δημοτικής συγκοινωνίας ως κοινωνική παροχή και όχι ως ανταποδοτική υπηρεσία. Για το μέλλον, τίποτε δε μπορεί να θεωρηθεί δεδομένο, αν και οι πιθανότητες για να αλλάξει η υφιστάμενη κατάσταση δεν είναι και τόσο μεγάλες.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here