Ενυδρείο Κινίου: Να καταστεί πόλος έλξης για τη Σύρο

0

Μία άκρως σημαντική δράση, υλοποίησαν μαθητές με τη σημαντική βοήθεια εκπαιδευτικών και όχι μόνο για το Ενυδρείο του Κινίου, το οποίο ξεκίνησε τη δραστηριότητά του τη δεκαετία του 2000 από τον πρώην Δήμο Άνω Σύρου και το οποίο δυστυχώς μέχρι και σήμερα η λειτουργία του είναι τυπική και όχι ουσιαστική, καθώς δε δόθηκε το ιδιαίτερο βάρος που θα έπρεπε να δοθεί, προκειμένου αυτός ο χώρος να συγκαταλέγεται μέσα στους σημαντικούς περιβαλλοντικούς και εκπαιδευτικούς τόπους της Σύρου, αλλά και σε αυτούς που μπορούν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των επισκεπτών του νησιού.

Συγκεκριμένα, χθες το απόγευμα στο χώρο του Ενυδρείου, παρουσιάστηκε η δράση «Ενυδρείο Σύρου, στο Κίνι: Ανάδειξη και εκσυγχρονισμός του με χρήση νέων τεχνολογιών», που υλοποίησε το Εσπερινό ΕΠΑΛ Σύρου, στο πλαίσιο του προγράμματος του Υπουργείου Παιδείας «Μια νέα αρχή στα ΕΠΑΛ».

Η αρχική ιδέα γι’ αυτό το εγχείρημα προέκυψε από τον καθηγητή φυσικής Θανάση Ζόρπα, ο οποίος είχε επισκεφτεί το ενυδρείο που βρίσκεται στο Ηράκλειο της Κρήτης.

Στο πρόγραμμα δραστηριοποιήθηκαν οι μαθητές της Α’ τάξης Λυκείου: Αρβανίτης Βασίλης, Δαρζέντας Ισίδωρος, Μιχάλοβιτς Σταύρος, καθώς και ο μαθητής της Β’ τάξης Μαριάνος Γιάννης, ενώ συμμετείχαν ενεργά σε διάφορα στάδια του προγράμματος ο διευθυντής του σχολείου Συμεών Χατζηιερεμίας, ο Σύλλογος των Εκπαιδευτικών, το Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείου Τεχνολογίας “ΝΟΗΣΙΣ”, ο Αχιλλέας Δημητρόπουλος του Βιομηχανικού Μουσείου, οι καθηγήτριες Αναστασία Αργυροπούλου, Χατζηνικολάου Δέσποινα Χατζηνικολάου, και Μπέσσυ Σταθοπούλου, ο μαθητής της Α’ τάξης του ΓΕΛ Σύρου Ρωμανός Στρογγύλης και ο εθελοντής ψαράς που συντηρεί καθημερινά το ενυδρείο Στέλιος Μαυρής.

Το τεχνικό δελτίο και ο οικονομικός προγραμματισμός της δράσης έγιναν από τον διευθυντή του σχολείου Χατζηιερεμία Συμεών, με την ενεργή συμπαράσταση του Συλλόγου των Εκπαιδευτικών.

Η προγραμματική και οικονομική υποστήριξη έγινε από το Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείου Τεχνολογίας “ΝΟΗΣΙΣ”. Δράση MIS 5011051.

Οι μαθητές συγκέντρωσαν πληροφορίες που αφορούν σε περίπου 30 είδη ψαριών και άλλων θαλάσσιων οργανισμών του Ενυδρείου που υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια στο Κίνι της Σύρου. Επιστημονικές ονομασίες, τα συνηθισμένα ονόματα των ψαριών, περιγραφή τους, μέγεθος, βιοτόπους που ζουν, στοιχεία αναπαραγωγής και άλλες ιδιαίτερες πληροφορίες. Ενδεικτικά να αναφερθεί ότι το χταπόδι διαθέτει δύο εγκεφάλους και τρεις καρδιές, η σμέρνα, όταν δαγκώνει, βγαίνει και κόβει τη λεία της με δεύτερες εσωτερικές σιαγόνες κ.ά.

Στο σημείο αυτό πρέπει να τονισθεί η εξαιρετική συνεργασία και καθοδήγηση του κ. Αχιλλέα Δημητρόπουλου που με τις επιστημονικές του γνώσεις και την αγάπη του για το αντικείμενο, προσπάθησε ώστε η ομάδα εργασίας να πετύχει το επιστημονικά εγκυρότερο αποτέλεσμα που όμως να απευθύνεται στον «πολύ κόσμο».

Ακολούθως, τα κείμενα ηχογραφήθηκαν με τη βοήθεια των καθηγητριών: Αργυροπούλου Αναστασίας (φιλολόγου), Χατζηνικολάου Δέσποινας (πλοιάρχου), Σταθοπούλου Μπέσσυς (Γαλλικών) και Ζορμπά Θανάση (Φυσικού). Την ηχογράφηση επιμελήθηκε ο μαθητής της Α’ τάξης του ΓΕΛ Σύρου Ρωμανός Στρογγύλης.

Παράλληλα, με τη βοήθεια του μαθητή της Γ’ τάξης του Εσπερινού ΕΠΑΛ Σύρου Κάρτα Σταύρου και κάνοντας χρήση υποβρύχιας φωτογραφικής μηχανής ελήφθησαν φωτογραφίες και βίντεο μέσα από τις δεξαμενές του ενυδρείου.

Ήχος και εικόνα έσμιξαν τεχνολογικά και δημιουργήθηκαν βίντεο που «ανέβηκαν» στο YouTube. Καρτέλες με τις βασικά στοιχεία των ψαριών, φωτογραφίες και ειδικό αυτοκόλλητο που «σκανάρεται» με τη βοήθεια ενός smartphone κινητού και wi-fi, επιτρέπουν στο χρήστη να ακούσει τα βίντεο που υπάρχουν στο YouTube. Επίσης, δημιουργήθηκαν και μεγάλες αφίσες με επιστημονικές πληροφορίες γενικά για τα ψάρια, τα θαλάσσια ρεύματα και την αλατότητα των ελληνικών θαλασσών, προβλήματα οικολογικής διαχείρισης καθώς και πληροφορίες για τα ψάρια-εισβολείς στα ελληνικά νερά π.χ. λαγοκέφαλο, γερμανό κ.ά.

Ενδιαμέσως όλων αυτών, η ομάδα εργασίας πραγματοποίησε εκπαιδευτική επίσκεψη στο μεγάλο ενυδρείο Ηρακλείου Κρήτης και συνέλεξε πολλές επιπλέον πληροφορίες για τους θαλάσσιους οργανισμούς. Με την βοήθεια δε χορηγίας, από τον Όμιλο Φουσκωτών και Ταχυπλόων Σύρου, για την οποία το σχολείο τους ευχαριστεί θερμά, οι μαθητές είχαν την δυνατότητα για εξειδικευμένη ξενάγηση που αφορούσε σε όλη την διαδικασία «πίσω» από τις δεξαμενές, τα συστήματα ψύξης των δεξαμενών, μηχανικού και βιοχημικού καθαρισμού τους, τον τρόπο εκτροφής των ψαριών και πολλά άλλα, μιλώντας με ειδικούς ενυδριολόγους. Το υλικό αυτό έχει καταγραφεί και μπορεί να χρησιμοποιηθεί καταλλήλως. Οι μαθητές συνειδητοποίησαν τις τεράστιες δυνατότητες βελτίωσης και ανάδειξης που έχει το υπάρχον ενυδρείο της Σύρου.

Με τη μετάφραση των κειμένων και σε άλλες γλώσσες, τη δημιουργία κουίζ και άλλων δραστηριοτήτων σχετικών με τα ψάρια του ενυδρείου, αλλά και με την επίλυση του χρόνιου προβλήματος καλύτερης ψύξεως των δεξαμενών (που τους καλοκαιρινούς μήνες δοκιμάζει τις αντοχές των ψαριών του ενυδρείου), προσδοκούμε ο χώρος αυτός να γίνει πόλος έλξης για το νησί και την περιοχή και να ενημερωθεί πληρέστερα η τοπική κοινωνία.

Τέλος, ενημερώθηκε και ο Σύλλογος Ερασιτεχνών Αλιέων Σύρου που και αυτός θα μπορούσε να συνδράμει τον κ. Στέλιο Μαύρη που φροντίζει και προμηθεύει ψάρια το ενυδρείο με πολύ μεράκι για πολλά χρόνια τώρα. Επίσης, κάθε ενδιαφερόμενος που θα ήθελε να βοηθήσει στην προσπάθεια αυτή είναι ευπρόσδεκτος.

syrostoday.gr