Η ψυχολόγος Μαριάνα Τσάκοβα μας μιλάει για την Βιοανάδραση

0
ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ ΒΙΟΑΝΑΔΡΑΣΗ

Η ψυχολόγος Μαριάνα Τσάκοβα μας μιλάει για την Βιοανάδραση

Συναντηθήκαμε με την κ.Μαριάνα Τσάκοβα, ψυχολόγο στο κέντρο ψυχολογικής υποστήριξης Autoiasi και μιλήσαμε μαζί της για την μέθοδο της Βιοανάδρασης αλλά και τον τρόπο που αυτή συνεισφέρει στην θεραπεία του ασθενούς.

1) Τι είναι η Βιοανάδραση;

Πρόκειται για μία μέθοδο υψηλής τεχνολογίας η οποία χρησιμοποιεί εξειδικευμένο λογισμικό προκειμένου να οπτικοποιήσει τις ψυχοφυσιολογικές λειτουργίες του ανθρώπινου οργανισμού. Είναι μια ασφαλής μέθοδος, μη φαρμακευτική, χωρίς παρενέργειες. Μας παρέχει την δυνατότητα να «μετρήσουμε» τα επίπεδα άγχους στον οργανισμό και να προσδιορίσουμε ποια φυσιολογική λειτουργία επηρεάζει περισσότερο (νευρικό σύστημα, καρδιοαγγειακή λειτουργία, αναπνευστική λειτουργία κτλ.). Μας δίνει δηλαδή ανάδραση (πληροφόρηση) των βιολογικών μας λειτουργιών (βίο- ανάδραση).

Μέσω αυτών των μετρήσεων ενημερωνόμαστε για το ποιες φυσιολογικές μας λειτουργίες βρίσκονται εκτός ορίων. Το άτομο μαθαίνει έπειτα να ρυθμίζει μόνο του αυτές τις λειτουργίες και μπορεί να εφαρμόζει τις τεχνικές που έμαθε ανά πάσα στιγμή. Έτσι, ρυθμίζει το άγχος του χωρίς φάρμακα ή μηχανήματα. Είναι, λοιπόν, μια εκπαιδευτική διαδικασία, η οποία μπορεί να εφαρμοστεί στον καθένα. Αρκούν 8-10 συνεδρίες για να μάθει το άτομο να ορίζει τις πιο σημαντικές λειτουργίες του οργανισμού του.

Η μέθοδος αυτή είναι εξαιρετικά χρήσιμη για την εξάλειψη των σωματικών συμπτωμάτων του άγχους, όπως ταχυκαρδία, δύσπνοια, εφίδρωση, μυϊκή διέγερση κτλ. Ο άνθρωπος μαθαίνει να διατηρεί την ισορροπία του οργανισμού του και να προφυλάσσει την υγεία του.

Πρόκειται για ένα αξιόπιστο, πιστοποιημένο εργαλείο το οποίο μας επιτρέπει να έχουμε πραγματική εικόνα για το επίπεδο άγχους που βιώνει το άτομο, καθώς και το πώς και πού επηρεάζει αυτή τη κατάσταση τις σωματικές του λειτουργίες. Η Βιοανάδραση μας βοηθά να αποκτήσουμε καλύτερη επίγνωση της ψυχοσωματικής μας κατάστασης, με αποτέλεσμα να είμαστε σε θέση εφόρου ζωής να αναγνωρίζουμε και να διορθώνουμε μόνοι μας την όποια ανισορροπία.

2) Πώς μπορεί η ψυχοθεραπεία και η Βιοανάδραση να με βοηθήσουν να ξεπεράσω την φοβία μου;

Η φοβία διαφέρει από τον φόβο στο γεγονός ότι είναι παράλογη. Δεν πρόκειται, δηλαδή, για μια πραγματική απειλή. Αν για παράδειγμα δούμε ένα αμάξι να έρχεται με ταχύτητα κατά πάνω μας, θα βιώσουμε το φυσιολογικό συναίσθημα του φόβου. Αν από την άλλη φοβόμαστε τα έντομα και παραλύουμε στο θέαμα μιας κατσαρίδας, τότε πρόκειται για φοβία. Οι φοβίες που έχουν καταγραφεί είναι δεκάδες. Πολλές από αυτές αφορούν εντελώς άκακα πλάσματα, αντικείμενα ή καταστάσεις. Πολλές φορές το αντικείμενο της φοβίας μπορεί να είναι κάτι το οποίο το άτομο δεν συνάντησε ποτέ κι ούτε έχει πιθανότητες να συναντήσει. Για παράδειγμα, πώς γίνεται ένας άνθρωπος που γεννήθηκε και μεγάλωσε στην πόλη να έχει ερπετοφοβία χωρίς να έχει συναντήσει ποτέ από κοντά επικίνδυνο φίδι;

Στην πραγματικότητα, το αντικείμενο της φοβίας παίζει μικρό ή και κανένα ρόλο. Πρόκειται για μια συνειρμική σύνδεση, μια ένωση που έχει κάνει ασυνείδητα ο εγκέφαλός μας. Για κάποιο λόγο, ο οποίος μπορεί να είναι και εντελώς συμπτωματικός, το αντικείμενο της φοβίας έχει συνδεθεί με ένα σύνολο αρνητικών συναισθημάτων ή έχει μεταφραστεί λαθεμένα από τον εγκέφαλο ως κίνδυνος. Με αποτέλεσμα, όχι μόνο το θέαμα, αλλά και η σκέψη του αντικειμένου της φοβίας να ενεργοποιεί χωρίς πραγματικό λόγο τον μηχανισμό του άγχους.

Έτσι, το άτομο μπορεί να εγκλωβιστεί σε ένα φαύλο κύκλο. Για παράδειγμα, στην περίπτωση των κρίσεων πανικού, αυτό που συμβαίνει συνήθως είναι ο άνθρωπος να έχει βιώσει μία ή δύο φορές στην ζωή του κρίσεις και να έχει σοβαρό πρόβλημα στην καθημερινότητά του από την φοβία του ότι θα ξαναπάθει. Η φοβία, λοιπόν, είναι κάτι το οποίο μπορεί να κάνει την καθημερινότητα ενός ανθρώπου δυσλειτουργική. Να φοβάται να μπει σε ανελκυστήρα, σε λεωφορείο, σε ταξί, να φοβάται να πάει στο κομμωτήριο ή σε κοινωνικές συναντήσεις. Όλα αυτά γιατί έχει συνδέσει τα παραπάνω με αρνητικά συναισθήματα ή με κίνδυνο να του συμβεί κάποια κρίση άγχους.

Η ψυχοθεραπεία μας βοηθά σε πρώτη φάση να αντιληφθούμε για ποιο λόγο έχουμε κάνει την δυσλειτουργική αυτή σύνδεση στο μυαλό μας. Δηλαδή ποια πεποίθηση, ποιος τρόπος σκέψης είναι αυτός που ενεργοποιείται αυτόματα στα συγκεκριμένα ερεθίσματα. Με την βοήθεια της γνωστικής-συμπεριφορικής ψυχοθεραπείας το άτομο μπορεί να αντικαταστήσει τον δυσλειτουργικό τρόπο σκέψης με ένα λειτουργικό. Το άτομο καλείται να μπει έπειτα σε μια διαδικασία σταδιακής αποευαισθητοποίησης, μέσω της οποίας επανασυνδέει το αντικείμενο της φοβίας του με θετικές πληροφορίες, ούτως ώστε να πάψει να το φοβάται.

Η τεχνολογία της Βιοανάδρασης είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο σε αυτές τις περιπτώσεις. Πέρα από την εκπαίδευση του ατόμου στην διαχείριση του άγχους του που εξηγήθηκε παραπάνω, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να βοηθήσει το άτομο να μάθει να χαλαρώνει τον εαυτό του μπροστά στο θέαμα του αντικειμένου της φοβίας του ώστε σιγά σιγά να το επανασυνδέσει με θετικά συναισθήματα, αντί για αρνητικά.

Οι ψυχολόγοι Αθήνα και οι ψυχολόγοι Θεσσαλονίκη είναι στην διάθεσή σας για περαιτέρω ενημέρωση και θα απαντήσουν σε όλα σας τα ερωτήματα.

Δείτε περισσότερα για ψυχική υγεία:

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here