Ανάπτυξη με … ονοματεπώνυμο

1
Φωτογραφία Γιάννης Βαβίτσας
Φωτογραφία Γιάννης Βαβίτσας

Μαρία Ζερβού

Tελειόφοιτη Τμήματος Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη

Τον τελευταίο καιρό πολλή συζήτηση γίνεται γύρω από το πώς θα προωθηθεί η Σύρος ως τουριστικός προορισμός. Επιχειρηματίες και αιρετοί αναρωτιούνται «τι δεν πήγε καλά» και πώς θα βελτιωθεί η κατάσταση. Πρόσφατα ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος διοργάνωσε ένα εργαστήριο επιχειρηματικότητας, σχετικά με το ρόλο του εθνικού branding στις διεθνείς επιχειρηματικές δραστηριότητες, δίνοντας τροφή για σκέψη και απαντήσεις τόσο στο τι δεν πήγε καλά όσο και στο τι κινήσεις πρέπει να γίνουν από εδώ και πέρα.

Ο όρος branding χρησιμοποιείται στο μάρκετινγκ και πρακτικά θα μπορούσε να μεταφραστεί ως «μάρκα», «φίρμα», εμπορικό σήμα ή εμπορική ταυτότητα. Στο nation branding αυτό που «σηματοποιείται» δεν είναι ένα οποιοδήποτε εμπορικό προϊόν αλλά η εθνική ταυτότητα μιας χώρας, ακόμα και μιας περιοχής με ιδιαιτερότητες. Η ιδέα του nation branding βασίστηκε στην παρατήρηση ότι κάθε χώρα/περιοχή μπορεί να αποτελέσει από μόνη της ένα brand, το οποίο μπορεί να διαχειριστεί αναλόγως για την ανάδειξη των συγκριτικών της πλεονεκτημάτων.

Ο ρόλος του branding στην εξασφάλιση της αναγνωρισιμότητας του προϊόντος και των υψηλών πωλήσεων είναι αδιαμφισβήτητος. Ο πελάτης διατίθεται να πληρώσει πολύ παραπάνω όταν πρόκειται για ένα προϊόν ή μια υπηρεσία με αναγνωρισμένο brand. Σύμφωνα με τον κ. Καραβασίλη, μέλος της Διοικητικής Επιτροπής του ΣΕΒΕ και διευθύνοντα σύμβουλο της DK Consultants, «την ποιότητα την ορίζει ο πελάτης. Ποιοτικό θεωρείται αυτό που θα τον ικανοποιήσει, όχι αυτό που η επιχείρηση ορίζει ως ποιοτικό».

Ο Simon Anholt, εφευρέτης του όρου «εθνικό branding», παραθέτει τα στοιχεία που κάνουν μία χώρα –και κατ’ επέκταση έναν τόπο- μοναδικά. Αυτά είναι οι άνθρωποί του, ο τουρισμός, ο πολιτισμός και η κληρονομιά του, οι εξαγωγές και η εξωστρέφειά του, το σύστημα αξιών του και η διακυβέρνησή του. Κάθε ένα από αυτά τα στοιχεία είναι που αν αξιοποιηθούν και διαχειριστούν σωστά συμβάλλουν στην ανάπτυξη ελκυστικότητας του τόπου. Κάθε ένα λοιπόν από τα παραπάνω στοιχεία πρέπει να υποβληθεί σε ενδελεχή ανάλυση.

Πρέπει να ακούσουμε τι πιστεύουν οι «άλλοι» για τη Σύρο, και όχι εμείς οι κάτοικοί της. Οφείλουμε να καταγράψουμε τι θεωρούν οι «άλλοι» ποιότητα, τι θα τους έκανε να θέλουν να επισκεφθούν το νησί μας και όχι να λάβουμε ως δεδομένο ότι παράγουμε ποιότητα και να αναρωτιόμαστε γιατί οι «άλλοι» δεν την εκτιμούν. Πολλά λέγονται και γράφονται για την ομορφιά της Σύρου, για τη φιλοξενία των κατοίκων της, για την εξαιρετική της κουζίνα, για την μακρόχρονη και μοναδική Ιστορία της, για τη γραφικότητά της. Τα έχει όλα αυτά. Γιατί δεν τα προάγει;;;

Επί του πρακτέου, λοιπόν.

Πρόσφατα παρουσιάστηκε το “Marketing Plan” του Δήμου για την προώθηση της Σύρου. Μα, για να προωθήσουμε ένα προϊόν πρέπει πρώτα να το ορίσουμε. Ποια Σύρο θέλουμε να προωθήσουμε; Σε ποια Σύρο προσκαλούμε τον κόσμο; Της θάλασσας και της παραλίας; Του πολιτισμού; Της γαστρονομίας; Της πολυτέλειας; Των πάρτι; Πώς κάνουμε ολόκληρα σχέδια αν δεν έχουμε ορίσει τι είναι αυτό που θέλουμε να δείξουμε προς τα έξω; Ας αποφασίσουμε ποια από τα στοιχεία που κάνουν ελκυστικό τον τόπο μας θα τονίσουμε, ας τα κάνουμε ένα πακέτο και όλα μαζί ας τα ονομάσουμε «Σύρος, η αρχόντισσα των Κυκλάδων». Και έτσι να βγούμε εκεί έξω και να τη διαλαλήσουμε.

Και, στοιχείο που δεν περιλαμβάνεται σε κανένα Marketing Plan, κανέναν προϋπολογισμό, αλλά είναι αυτό που κάνει τη διαφορά, είναι «η ισχύς εν τη ενώσει». Μην το υποτιμάμε. Ας δει ο καθένας λίγο πιο μακριά από την τσέπη του. Το να κάνει ο κάθε επιχειρηματίας σπασμωδικές κινήσεις μόνος του βοηθάει εκείνον, γεμίζει το δικό του κουμπαρά. Το να κάνουν κίνηση όλοι οι επιχειρηματίες μαζί, βοηθούμενοι από τη Δημοτική Αρχή θα βοηθήσει όλους, θα γεμίσει όλους τους κουμπαράδες. Το brand name μιας επιχείρησης λειτουργεί σαν «ομπρέλα» για όλα τα προϊόντα της, επομένως το brand name «Σύρος», όπως οριστεί,  θα ωφελήσει όλους, έναν προς έναν τους επιχειρηματίες του νησιού.

Ας ακούσουμε λοιπόν τι σημαίνει ποιότητα βγάζοντας από το μυαλό μας τι βαφτίσαμε εμείς ποιότητα. Και ας προσαρμόσουμε όλα τα αξιοθέατα, υποδομές, κουζίνα, οδικό δίκτυο, υπηρεσίες που προσφέρουμε ώστε να ανταποκρίνονται σε αυτήν την ποιότητα. Όλοι μαζί. Μόνο έτσι θα πάμε μπροστά, μόνο έτσι θα αναπτυχθούμε. Μόνο έτσι θα δείξουμε ότι η Σύρος είναι πραγματικά η Αρχόντισσα και όχι η υπηρέτρια.

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. Συγχαρητήρια ! Εξαιρετικό το άρθρο σας κα Ζερβού.
    Παρακαλώ στείλτε μου στο e-mail μου ([email protected] ), το δικό σας e-mail – εάν θέλετε φυσικά – για να σας στείλω τις απόψεις μου ,τις οποίες πιστεύω, ότι θα βρείτε πολύ ενδιαφέρουσες.
    Γιώργος Ιωαννιδης